Hva er Pig Butchering Scam
Hva er Pig Butchering Scam
Hva er Pig Butchering Scam. på Norsk «slaktesvindel». En «pig butchering»-svindel, også kjent som en «sha zhu pan»-svindel, er en form for investeringssvindel på nettet. Svindlerne oppretter falske identiteter og bruker disse til å lokke ofre inn i bedragerske investeringsordninger.
Begrepet «pig butchering» (griseforing og slakting). Refererer til svindlernes metode der de «feter opp» offeret ved å bygge tillit over tid. Når offeret er overbevist og investerer store summer, «slakter» svindlerne dem ved å stjele pengene.
Disse svindlene stammer ofte fra utlandet og involverer som regel kryptovaluta-«investeringer». De har blitt et globalt problem, med rapporterte tap på flere milliarder dollar verden over.
Viktige punkter
- «Pig butchering»-svindler bruker falske nettidentiteter for å lure ofre inn i bedragerske investeringsordninger.
- Svindlere bygger tillit, manipulerer følelser og utnytter økonomiske sårbarheter for å stjele penger.
- Virkelige eksempler viser de ødeleggende konsekvensene, både økonomisk og følelsesmessig, for ofrene.
- Å kjenne igjen faresignaler, som uønskede meldinger og falsk informasjon, kan bidra til å unngå svindel.
- Dersom du blir svindlet, bør du umiddelbart rapportere det til banken din og politiet.
Hvordan «Pig Butchering»-svindlere operer
«Pig butchering»-svindler er godt planlagte og sofistikerte, med en nøye orkestrert prosess for å lure ofre og stjele pengene deres. Selv om detaljene kan variere, følger disse svindlene vanligvis et lignende mønster:
Opprettelse av en falsk identitet
Svindlere lager falske nettidentiteter og utgir seg ofte for å være vellykkede investorer eller attraktive single på datingapper og sosiale medier. Disse falske identitetene er nøye utformet for å appellere til ofrenes interesser og sårbarheter.
For å virke troverdige bruker de stjålne bilder, AI-genererte bilder og oppdiktede bakgrunnshistorier. Målet er å skape en persona som virker ekte og pålitelig.
Første kontakt
Svindlerne tar kontakt med potensielle ofre via datingapper, sosiale medier eller til og med tilfeldige telefonsamtaler og tekstmeldinger. De bruker ofte forhåndsskrevne meldinger og skript for å starte en samtale og vurdere hvor mottakelig offeret er.
Strategien deres er å kontakte mange personer samtidig i håp om å finne dem som er mest sårbare for svindelen.
Bygge tillit
Svindlere bruker uker eller måneder på å etablere en relasjon med offeret. Ofte ved å late som om de har romantiske intensjoner. De holder jevnlig kontakt, viser interesse for offerets liv og deler personlige historier for å skape en falsk følelse av intimitet.
I starten nevner de ikke penger eller investeringer. I stedet bruker de «mirroring», en teknikk der de etterligner offerets språk, interesser og tro for å skape en følelse av tilknytning og trygghet.
For å styrke tilliten kan svindlerne til og med sende små gaver eller tegn på hengivenhet. Svindleren manipulerer offeret til å investere følelsesmessig i relasjonen før de tar neste steg i svindelen.
Introduksjon til investeringer
Når svindleren har etablert tillit, dreier samtalen seg gradvis mot investeringer, ofte innen kryptovaluta eller alternative eiendeler som valutahandel. Dette presenterer en unik mulighet til å bygge en fremtid sammen eller oppnå økonomisk frihet.
Svindleren utgir seg for å være en erfaren investor som ønsker å hjelpe offeret med å komme i gang og lykkes. For å virke overbevisende deler de fabrikkerte suksesshistorier eller påstår at de har innsideinformasjon om svært lønnsomme investeringsmuligheter.
Første innskudd
Etter å ha vekket offerets interesse, overtaler svindleren dem til å laste ned en falsk investeringsapp. Eller besøke en bedragersk investeringsplattform. De hjelper offeret steg for steg med å opprette en konto og gjøre et første innskudd.
Dette innskuddet er vanligvis et relativt lite beløp, slik at offeret senker garden. I noen tilfeller lar svindleren offeret ta ut dette første beløpet med en liten gevinst for å gi inntrykk av at investeringen er ekte og trygg.
Manipulering for videre investering
Når offeret har gjort sitt første innskudd, bruker svindleren manipulerte data og falske rapporter for å vise enorme gevinster. De oppmuntrer offeret til å investere enda mer penger for å utnytte denne «suksessen» maksimalt.
For å presse offeret til raske beslutninger. Bruker svindleren ofte tidsbegrensede tilbud eller hevder at en stor mulighet snart vil forsvinne. De kan også skape en følelse av eksklusivitet. Der offeret blir fortalt at de er en del av en utvalgt gruppe med tilgang til disse spesielle investeringene.
Etter hvert som offeret investerer mer, fortsetter svindleren å vise falske profitt-rapporter. Samtidig bruker de emosjonell manipulasjon for å beholde kontrollen. De kan fortsette å erklære sin kjærlighet, love en felles fremtid – eller til og med bruke trusler og skremsel for å hindre offeret i å trekke seg ut.
Forsvinningen
Når svindleren har presset offeret for så mye penger som mulig, bryter de all kontakt og forsvinner. Den falske investeringsplattformen eller appen blir tatt ned, og offeret står igjen uten tilgang til sine angivelige investeringer eller noen måte å nå svindleren på.
I noen tilfeller bruker svindlerne informasjonen de har samlet for å stjele offerets identitet. Eller til og med rette seg mot deres venner og familie for nye svindelforsøk.
Reelle eksempler og påvirkning
Reelle eksempler på «pig butchering»-svindel blir stadig mer utbredt. Og viser den ødeleggende økonomiske og emosjonelle påvirkningen disse bedrageriske ordningene har på ofre fra alle samfunnslag. Pengesummene ofrene taper, kan variere fra tusenvis til millioner av dollar, og rapporter viser ulike gjennomsnittlige tap.
En studie fra 2022 av den anti-svindelorganisasjonen GASO, som undersøkte 550 ofre, fant at det gjennomsnittlige tapet for amerikanske ofre var over 210 000 dollar.
Studien viste også at 77 % tømte bankkontoene sine, og 43 % lånte ekstra penger fra venner og familie. Selv om disse tapene er store, antyder en annen studie fra TRM at det gjennomsnittlige tapet kan være enda høyere.
Når det gjelder den totale påvirkningen. Fant forskere fra University of Texas i Austin at mer enn 75 milliarder dollar gikk tapt til «pig butchering»-svindel mellom 2020 og 2024. De antyder at det reelle tallet kan være enda høyere.
Faktisk rapporterer mange ofre ikke tapene sine til myndighetene. For eksempel viser tall fra den australske regjeringen at bare 13 % av ofrene gjør det. Dette kan skyldes skam eller frykt for represalier.
Disse hjerteskjærende historiene nedenfor viser de sofistikerte taktikkene som brukes av «pig butchering»-svindlere. De understreker viktigheten av å være årvåken, verifisere informasjon og være forsiktig når man kommuniserer med fremmede på nettet. Spesielt når det gjelder investeringer og økonomiske spørsmål.
Å øke bevisstheten om disse svindlene og metodene de bruker, kan bidra til å beskytte flere mennesker mot å bli ofre for disse forbrytelsene.
Sak 1: En IT-profesjonell fra India
I en grufull sak ble en kvinnelig indisk IT-profesjonell, bosatt i Philadelphia. Offer for en sofistikert «pig butchering»-svindel som kombinerte romantisk bedrageri med kryptovalutainvestering. Svindlerne brukte deepfake-videoer og avanserte skript for å bygge tillit og manipulere følelsene hennes, noe som til slutt overbeviste henne om å investere i falske kryptovalutaplattformer. Som følge av dette mistet hun over 450 000 dollar og satt igjen med betydelig gjeld.
Offerets mareritt begynte da hun møtte en mann som kalte seg “Ancel” på datingappen Hinge. Han hevdet å være en fransk vinhandler. Samtalene deres flyttet raskt over til WhatsApp, hvor “Ancel” slettet Hinge-profilen sin, noe som ga inntrykk av at han ønsket å fokusere kun på henne. Svindleren utnyttet offerets sårbarheter, spesielt hennes nylige skilsmisse, for å bygge tillit og gjøre henne mer mottakelig for svindelen. Han konstruerte deretter en falsk fremtidsplan for pensjonering, hvor han hevdet at de kunne finansiere den gjennom lukrative kryptovalutainvesteringer.
Sak 2: En malaysisk sykepleier
En 37 år gammel malaysisk sykepleier, bosatt og arbeidet i Singapore, ble offer for en «pig butchering»-svindel som etterlot henne med en samlet gjeld på over 270 000 dollar. På grunn av COVID-19-restriksjonene følte hun seg ensom og søkte selskap på nettet. Der møtte hun en mann som hevdet å være en 34 år gammel interiørdesigner fra Shanghai, bosatt i Vancouver. De utviklet et vennskap, og han overbeviste henne til slutt om å investere i en svindelplattform.
Hun ble manipulert til å investere stadig større beløp, finansiert gjennom banklån, salg av bilen sin, lån fra venner og familie, og til og med et pantelån på huset hennes i Malaysia. Da faren hennes advarte henne mot investeringssvindel, innså hun at hun var blitt lurt. Hun forsøkte å ta ut pengene sine, men svindlerne krevde ytterligere 240 000 dollar for “sikkerhetsformål.”
Hun tok deltidsjobber for å betale tilbake så mye som mulig, men satt igjen med kun 250 dollar i måneden til nødvendige utgifter etter lån og husleie. Til slutt startet hun en konkursprosess. Overveldet av gjeld og uten mulighet til å få tilbake pengene sine, vurderte kvinnen selvmord.
Sak 3: En familiefar fra California
I dette eksempelet ble en 52 år gammel mann fra San Francisco Bay Area. Offer for en sofistikert «pig butchering»-svindel, orkestrert av en svindler som utga seg for å være “Jessica” på WhatsApp. Jessica bygde tillit ved å dele personlige historier og vise en oppriktig interesse for livet hans. Før hun introduserte ideen om å investere i kryptovaluta gjennom en handelsapp kalt MetaTrader.
Overbevist av de potensielle gevinstene som ble vist gjennom simulerte handler, begynte offeret å investere sine egne penger. Etter hvert økte han investeringene sine, mens Jessica manipulerte følelsene hans. Blant annet ved å vise omsorg for hans syke far – og presset ham til å utnytte «insiderinformasjon» og kommende «store markeder». Til tross for advarselssignaler fortsatte han å stole på Jessica. Han solgte sine eiendeler, lånte penger og tok til og med opp et lån med sikkerhet i boligen (HELOC), til sammen over 1 million dollar.
I virkeligheten var MetaTrader-appen manipulert til å vise falske gevinster, og alle pengene ble stjålet. Tapet var knusende og førte til selvmordstanker og en innleggelse på en psykiatrisk avdeling. Selv om han anmeldte saken til politiet, fikk han beskjed om at lokale myndigheter ikke hadde ressurser til å etterforske og hente inn de tapte midlene. U.S. Secret Service etterforsker saken, men møter store utfordringer, ettersom gjerningspersonene sannsynligvis befinner seg i utlandet. Svindelen har etterlatt offeret i økonomisk ruin, med ødelagte familieforhold, økende gjeld og en daglig kamp for å håndtere de emosjonelle konsekvensene av hendelsen.
Kjennetegn på «Pig Butchering»-svindel
- Uønsket kontakt: Vær på vakt mot uventede meldinger fra ukjente numre eller sosiale medier. Vær også forsiktig på datingapper og sørg for at personen er ekte.
- For godt til å være sant-investeringer: Løfter om garantert høy avkastning med liten eller ingen risiko er et rødt flagg. Hvis det høres for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det.
- Press for å investere raskt: Legitime investeringsmuligheter krever sjelden hastige beslutninger.
- Romantisk interesse fra fremmede: Vær forsiktig med nettdating-partnere som raskt uttrykker sterke følelser og deretter ber om penger.
- Forespørsler om personlig informasjon: Del aldri sensitive data som bankopplysninger med personer du ikke har verifisert.
- Uregistrerte investeringsplattformer: Sjekk om investeringsnettsteder eller apper er registrert hos offisielle reguleringsmyndigheter.
- Vanskelig å ta ut midler: Vær mistenksom hvis du ikke enkelt kan ta ut dine påståtte investeringsgevinster.
- Inkonsekvente eller vage detaljer: Se opp for motstridende informasjon eller mangel på konkrete detaljer om investeringen.
- Løfter om lettjente penger: Vær skeptisk til alle som påstår at du kan bli rik raskt med minimal innsats.
- Vedvarende forsøk på å isolere deg: Det er et rødt flagg hvis svindlere prøver å få deg til å fokusere kun på dem og kutte kontakten med dine nærmeste.
Unngå å bli lurt
Hvis du oppdager ett eller flere av advarselstegnene nevnt ovenfor. Er den beste løsningen å ignorere personen eller høflig avslutte samtalen og blokkere kontakten.
Det kan virke ufarlig å fortsette samtalen med noen som hevder å ha «ved et uhell». Funnet deg eller tastet feil nummer via en app eller tekstmelding, men dette er ofte det første steget inn i en farlig felle. Svindlere er dyktige til å bygge tillit og gradvis manipulere ofrene sine. Derfor er det avgjørende å avbryte kontakten så snart du mistenker at noe ikke stemmer.
Husk at legitime investeringsmuligheter sjelden kommer fra uønskede meldinger eller tilfeldige møter på nettet. Hvis noen du ikke kjenner, anbefaler en investering eller oppfordrer deg til å investere, bør du være ekstremt forsiktig.
Research
Gjør alltid din egen research og grundige undersøkelser før du forplikter deg til å investere penger. Dette innebærer å verifisere identiteten og legitimiteten til personen eller selskapet som tilbyr investeringen. Sjekk deres bakgrunn, kvalifikasjoner og registrering hos reguleringsmyndigheter som Securities and Exchange Commission (SEC) eller Financial Industry Regulatory Authority (FINRA).
Dette betyr også å undersøke selve investeringen. Se etter informasjon fra pålitelige kilder, som finansielle nyhetskanaler, offentlige nettsteder eller registrerte investeringsrådgivere (RIA-er). Vær skeptisk til investeringer som lover garantert høy avkastning med liten eller ingen risiko, da dette er et vanlig rødt flagg for svindel.
Hvis noe virker for godt til å være sant, eller hvis du føler deg ukomfortabel, er det best å være på den sikre siden og unngå investeringen helt.
I tillegg finnes det flere andre forholdsregler du kan ta for å beskytte deg mot «pig butchering»-svindel.
Vær forsiktig med å dele personlig eller økonomisk informasjon på nettet, spesielt med personer du ikke kjenner godt. Svindlere kan bruke denne informasjonen til å målrette deg mer effektivt eller stjele identiteten din.
Selektiv
Hold sosiale medier-profiler private, og vær selektiv med å godta venne- eller følgeforespørsler fra fremmede. Svindlere bruker ofte sosiale medier for å samle informasjon om potensielle ofre og tilpasse svindelen deretter.
Lær deg vanlige taktikker som svindlere bruker, som love bombing, skyldfølelse eller å skape en falsk følelse av hastverk. Å være bevisst på disse manipulasjonsteknikkene kan hjelpe deg med å gjenkjenne og motstå dem.
Snakk med familie og venner om investeringsbeslutningene dine. Svindlere prøver ofte å isolere ofrene sine fra sine nærmeste, slik at ingen stiller spørsmål ved investeringen eller uttrykker bekymring for forholdet. Å opprettholde åpen kommunikasjon kan hjelpe deg med å holde bakkekontakt og unngå å bli lurt.
Hvis du allerede har investert penger med noen du mistenker kan være en svindler, stopp all kommunikasjon med dem umiddelbart. Ta kontakt med banken din eller din finansinstitusjon for å rapportere hendelsen og diskutere mulige alternativer for å få tilbake pengene dine.
Du bør også rapportere svindelen til relevante myndigheter. For eksempel Politiet, forbrukertilsynet, men også: Federal Trade Commission (FTC) eller FBI’s Internet Crime Complaint Center (IC3).
Hva du bør gjøre hvis du har blitt svindlet
Hvis du mistenker at du har blitt offer for en «pig butchering»-svindel, bør du umiddelbart ta følgende steg:
- Stopp all kontakt med svindleren med en gang.
- Varsle banken eller megleren din og blokker eventuelle fremtidige betalinger til svindleren.
- Rapporter svindelen til lokale myndigheter og send inn en klage til politiet, men også internasjonalt. som FBI’s Internet Crime Complaint Center (IC3).
- Samle all dokumentasjon relatert til svindelen, inkludert tekstmeldinger, skjermbilder og finansielle opplysninger, for å hjelpe etterforskningen.
- Vurder å søke rådgivning for å håndtere den emosjonelle belastningen av det økonomiske tapet og de øvrige konsekvensene av svindelen.
Andre vanlige nettdatasvindler
De vanligste typene nettdatasvindel varierer fra år til år, avhengig av hvordan svindlernes metoder utvikler seg. Noen av de mest utbredte svindlene inkluderer:
- Phishing-svindel: Svindlere sender falske e-poster, tekstmeldinger eller oppretter falske nettsider for å lure ofre til å oppgi sensitiv informasjon, som innloggingsdetaljer eller finansielle data.
- Romantiske svindler: Svindlere lager falske nettprofiler for å bygge romantiske forhold til ofre, før de overbeviser dem om å sende penger, gaver eller personlig informasjon.
- Investeringssvindel: Disse svindlene involverer falske investeringsmuligheter som lover høy avkastning, men som i realiteten stjeler offerets penger. «Pig butchering»-svindler kombinerer ofte elementer av romantiske svindler og investeringssvindel.
- Netthandelssvindel: Svindlere oppretter falske e-handelsnettsteder, apper eller annonser med sterkt rabatterte produkter, men de leverer aldri varene eller sender produkter som er falske eller av dårlig kvalitet.
- Teknisk support-svindel: Svindlere utgir seg for å være representanter for kjente teknologiselskaper og hevder at de har oppdaget problemer med offerets enhet. De tilbyr å «fikse» problemet i bytte mot betaling eller fjernstyrt tilgang til enheten.
- Ransomware (løsepengevirus): Ransomware er en type skadelig programvare (malware) som krypterer offerets filer, og gjør dem utilgjengelige til en løsesum er betalt. Noen varianter truer også med å publisere eller selge offerets sensitive data hvis betalingen ikke gjennomføres. Angripere krever ofte betaling i kryptovaluta i bytte mot en dekrypteringsnøkkel for å gjenopprette tilgangen til de låste filene.
Hva var den første «Pig Butchering»-svindelen?
Den eksakte opprinnelsen til begrepet «pig butchering scam» er ikke helt klar, men det antas at det oppstod i Kina tidlig på 2010-tallet.
Uttrykket “sha zhu pan” (杀猪盘), som direkte oversatt betyr «gris slakteplate», beskriver hvordan svindlere «foret opp» ofrene sine ved å bygge tillit og oppmuntre dem til å investere stadig mer penger. Når offeret er investert nok, «slakter» svindlerne dem ved å forsvinne med alle pengene.
Hva er phishing?
Phishing er en type nettdatasvindel der svindlere sender falske e-poster for å lure mottakeren til å oppgi sensitiv informasjon.
Smishing er en variant av phishing (en kombinasjon av phishing og SMS), der svindlere sender falske tekstmeldinger eller sosiale medier-meldinger som utgir seg for å være fra et legitimt selskap eller en person.
Målet er å lure mottakeren til å avsløre sensitiv informasjon, som innloggingsdetaljer, kredittkortnumre eller personnumre, eller til å laste ned skadelig programvare på enheten sin.
Phishing-meldinger skaper ofte en følelse av hastverk eller frykt, for eksempel:
“Din konto har blitt brukt av en uautorisert bruker.”
Dette legger press på offeret til å handle raskt uten å verifisere om forespørselen er ekte.
Hva er catfishing?
Catfishing er en bedragersk praksis der en person oppretter en falsk nettpersona for å lure andre, ofte med romantiske eller økonomiske motiver.
Catfishere bruker vanligvis stjålne bilder og falsk informasjon for å fremstille seg selv som mer attraktive eller sympatiske. Deretter starter de nettbaserte forhold med ofrene sine, enten romantiske, vennskapelige eller profesjonelle.
Catfishing kan være et forstadium til ulike nettdatasvindler, som romantiske svindler og «pig butchering»-svindler. Den falske identiteten brukes til å bygge tillit og manipulere offeret til å sende penger eller avsløre sensitiv informasjon.
Hvis du eller noen du kjenner har blitt offer for en «pig butchering»-svindel
Dersom du eller noen du kjenner har falt offer for en «pig butchering»-svindel, eller har mistanke om en, er det viktig å rapportere forbrytelsen til de relevante myndighetene og søke støtte for å håndtere de økonomiske og emosjonelle konsekvensene.
Husk at du er ikke alene, og det finnes ressurser tilgjengelige for å hjelpe deg gjennom denne vanskelige situasjonen.
Konklusjon
«Pig butchering»-svindler er en særlig utspekulert form for nettbasert investeringssvindel som kan få ødeleggende økonomiske og emosjonelle konsekvenser for ofrene.
Ved å forstå hvordan disse svindlene fungerer og kjenne igjen advarselstegnene, kan enkeltpersoner bedre beskytte seg mot å bli lurt.
Å være årvåken, verifisere informasjon og raskt rapportere mistenkte svindler er avgjørende for å bekjempe dette globale problemet.