Første kjente testen av luftkamp mellom kunstig intelligens og pilot
Første kjente testen av luftkamp mellom kunstig intelligens og pilot
Første kjente testen av luftkamp mellom kunstig intelligens og pilot. Det amerikanske militæret har sagt at verdens første kjente kamp mellom en menneskelig pilot og en jagerfly. Kontrollert av kunstig intelligens ble gjennomført i California.
Under en øvelse over Edwards Air Force Base fløy et par F-16 jagerfly i hastigheter opp til 1 200 mph. Og kom så nær som 600 meter under luftkampen, også kjent som hundekamp.
Den ene flyet var bemannet, mens det andre jetflyet var en modifisert versjon av F-16, kalt X-62A, eller VISTA (variabel i-flight simulator testfly).
Mens i luften, stoler AI-algoritmen på å analysere historiske data for å ta beslutninger for nåværende og fremtidige situasjoner. Ifølge Defence Advanced Research Projects Agency (DARPA), som gjennomførte testen.
Denne prosessen kalles «maskinlæring» og har i mange år blitt testet i simulatorer på bakken, sa DARP. Et forsknings og utviklingsbyrå under US Department of Defense.
Film
I 2020 slo såkalte «AI-agenter». Menneskelige piloter i simuleringer i alle fem av deres kampoppsett – men teknologien måtte kjøres i virkeligheten i luften.
Piloter var om bord i X-62A i tilfelle nødsituasjon. Men de trengte ikke å tilbakestille kontrollene på noe tidspunkt under testhundekampen, som fant sted i september i fjor og ble kunngjort denne uken.
Resultatet representerer et «transformasjonsøyeblikk i luftfartshistorien», sa DARPA i en uttalelse.
Det ble ikke avslørt hvilket fly som vant hundekampen.
Oberst James Valpiani, en kommandant ved US Air Force testpilot-skolen, sa: «Hundekamp er et perfekt tilfelle for anvendelsen av maskinlæring.
«Hundekamp er ekstremt farlig. Så hvis maskinlæring kan operere effektivt i et miljø så farlig som luft-til-luft-kamp. Har det stor potensial til å vinne tillit hos mennesker når vi ser på anvendelser som er mindre farlige, men like komplekse.»
Han la til: «X-62A er en utrolig plattform. Ikke bare for forskning og fremdrift i testenes tilstand, men også for å forberede neste generasjon av testledere.
«Når industrien sikrer at kapasiteten foran dem er trygg, effektiv, effektiv og ansvarlig, kan de se på resultatene av det X-62A ACE-teamet har gjort som et paradigmeskifte.
«Vi har grunnleggende endret samtalen ved å vise at dette kan utføres trygt og ansvarlig.»