kunstig intelligens og elektriske kjøretøy
kunstig intelligens og elektriske kjøretøy
kunstig intelligens og elektriske kjøretøy. Teknologitrender 2024. Avtaler innen kunstig intelligens og elektriske kjøretøy. Innenfor tech-verdenen kan 2023 kanskje bli husket som året da generativ kunstig intelligens gikk mainstream.
Fra dataprogrammering til kunstverk og essays kan generative AI-systemer raskt skape ulike typer innhold. Selv om det ikke er feilfritt, har blitt et uunnværlig verktøy i visse bransjer og yrker.
Microsoft
Med støtte fra Microsoft. Banet ChatGPT vei ved lanseringen sin sent i 2022, og konkurrenter har kommet til siden den gang.
Denne måneden skjedde en av de mest betydningsfulle hendelsene. Når Alphabet, eieren av Google, avslørte Gemini – en AI som vil integreres i Googles produkter, inkludert chatboten og søkemotoren.
Gemini
Alphabet hevder at Gemini overgår den nåværende iterasjonen av ChatGPT.
Imidlertid påpeker skaperne av ChatGPT, OpenAI, at de kontinuerlig jobber med forbedringer. Og planlegger å lansere en mer avansert versjon av programvaren neste år.
Under en konferanse for programvareutviklere i november uttalte Sam Altman, administrerende direktør i OpenAI: «Det vi presenterte i dag vil virke relativt enkelt i forhold til hva vi for øyeblikket arbeider med og planlegger å levere i fremtiden.»
Samtidig investerer flere penger i industrien i håp om å støtte den neste store aktøren.
PitchBook
Ifølge PitchBook har venturekapitalselskaper over hele verden investert 21,4 milliarder dollar (ca. 17,5 milliarder britiske pund) i oppstartsbedrifter innen generativ kunstig intelligens, og dette var bare fram til slutten av september.
For sammenligningens skyld ble det bare investert 5,1 milliarder dollar i løpet av hele 2022.
Men noen advarer om at vi ikke bør bli for overentusiastiske. Ben Wood, sjefsanalytiker hos CCS Insight, sier at generativ kunstig intelligens vil få en «kald dusj» i 2024.
«Hypen har ignorert, mener vi, noen hindringer som bare kommer til å bremse det litt ned på kort sikt,» sier han.
Han påpeker at det er svært kostbart å utvikle og drifte et generativt AI-system. Dette krever betydelig regnekraft og kostbare datamaskinbrikker, som dessuten er knappe.
Redusere disse kostnadene
For å redusere disse kostnadene. antyder han at noen AI-systemer kan bevege seg mot hybride løsninger der deler av databehandlingen utføres lokalt, for eksempel på en bærbar datamaskin eller telefon.
Wood påpeker også at reguleringer og juridiske stridigheter kan dempe den nåværende entusiasmen for generativ AI.
«Bedrifter kan risikere å investere betydelige summer i en AI-drevet tjeneste, bare for å måtte justere den for å overholde gjeldende reguleringer.»
I løpet av det første kvartalet neste år vil den millionte helelektriske bilen ta fatt på veiene i Storbritannia, ifølge Schmidt Automotive Research. Dette vil markere Storbritannia som det andre markedet, etter Tyskland, som når denne betydningsfulle milepælen.
Krevende periode
Til tross for dette forventes 2024 å bli en krevende periode for produsentene av elektriske kjøretøy (EV). Mot slutten av 2023 satte Ford, GM og Tesla alle pauser for planene om å utvide produksjonen av elektriske kjøretøy. I oktober beskrev Mercedes-Benz markedet for elektriske kjøretøy som «utfordrende» og pekte på en priskrig og utfordringer i leveringskjeden.
Analytikere antyder at situasjonen ikke vil lette betydelig.
Matthias Schmidt, en analytiker innen bilmarkedet, spår et stillestående år for salget av EV over hele Europa i 2024. Selv i tradisjonelt sterke markeder som Tyskland og Norge forventer han knapt noen vekst.
Storbritannia
Imidlertid kan Storbritannia være et lyst punkt på grunn av innføringen av nullutslippskjøretøy (ZEV)-mandatet. Fra januar må over en femtedel av solgte kjøretøy være elektriske, med forventning om at målet vil øke til 80% innen 2030.
Dette kan være gode nyheter for de som har økonomiske ressurser til å kjøpe en elbil.
Kjøpersmarked
«Det vil være et fullstendig kjøpersmarked, spesielt når det gjelder elektriske biler. Da produsenter skynder seg for å oppfylle ZEV-mandatmålene,» sier herr Schmidt.
«Kuttene vil imidlertid være skjult gjennom finansieringsavtaler og høyere utstyrsnivå uten ekstra kostnader – da produsentene vil være tilbakeholdne med å være for åpenbare om prisreduksjoner,» legger han til.
Humanoid-roboter. Det er mulig at humanoid-roboter vil fremstå som mer funksjonelle neste år. Hos Tesla arbeider ingeniører med Optimus, en humanoid robot de håper snart vil utføre grunnleggende oppgaver i fabrikken.
En nylig utgitt video viser den nyeste versjonen av Optimus – lettere enn den forrige maskinen, med forbedrede hender og drevet av nye motorer.
I juli uttalte Mr. Musk at de forventer at Optimus vil kunne jobbe i en Tesla-fabrikk i 2024.
«Når det gjelder tidspunktet for når den vil kunne utføre nyttige oppgaver, vil vi først teste den i våre egne fabrikker for å bekrefte dens nytteverdi. Men jeg tror vi vil kunne få den til å utføre nyttige oppgaver i våre fabrikker en gang neste år. Jeg er ganske sikker på det.»
Konkurrenter
Tesla har mange konkurrenter på området for humanoid-roboter. Andre selskaper har allerede roboter som lærer oppgaver i arbeidsmiljøer.
Amazon tester for tiden en humanoid robot på sine lagre. Roboten, kalt Digit, kan bevege seg, gripe og håndtere gjenstander på en lignende måte som et menneske.
Den er utviklet av Agility Robotics, som håper å levere Digit-roboter til andre kunder neste år.
Samtidig i Canada trener Sanctuary AI sin robot, kalt Phoenix, til å utføre spesifikke oppgaver som å pakke poser. Planen er å utvide rekkevidden av oppgaver Phoenix kan utføre i 2024.
Vekttap
Kappløp innen vekttap I legemiddelbransjen opplever én behandling en så rask suksess at produsenten sliter med å møte etterspørselen.
Vekttapmedisinen semaglutid, kjent under merkenavnet Wegovy, har vært en betydelig suksess og gjorde Novo Nordisk, selskapets eier, kortvarig til det mest verdifulle selskapet i Europa.
For å imøtekomme den økte etterspørselen investerer det danske selskapet milliarder av euro i utvidelse av produksjonsanlegg.
Wegovy administreres for øyeblikket som en ukentlig injeksjon, men en tablettversjon er snart klar. Novo Nordisk har ikke oppgitt når de forventer å lansere denne på markedet.
Det danske selskapet vil sannsynligvis møte økt konkurranse neste år.
Eli Lillys legemiddel Mounjaro har nylig fått godkjenning som vekttapsbehandling i både USA og Storbritannia, og godkjenning i Den europeiske union virker sannsynlig snart.
Samtidig søker Pfizer godkjenning for sin vekttapspille.